RahsiaClickBank

Bekalan Keduniaan

Isnin, Julai 28, 2008

Aku dan Cendawan :-)

28 dan 29 Jun 2008

Aku telah pergi ke Chini untuk menghadiri Kursus Asas Penanaman Cendawan Tiram. Hahaha, mungkin agak kelakarkan bunyinya kan? Aku orang IT tapi menceburkan diri dalam bidang yang jauh menyimpang dari kemahiran aku. :-) Tak kisah la tu. Janji, kursus ni sangat banyak memberi faedah kepada aku. Zaman sekarang ni bermacam-macam benda dan Barang Naik harga. Dengan minyak naik harga, makanan, tol, bahan mentah itu ini, kos sara hidup naik, kos pengangkutan dan bermacam-macam lagi la yang naik sampai aku dan semua orang naik hangin. Tujuan aku pergi menghadirkan diri ke kursus ni adalah untuk mengenali dengan lebih dekat apa itu cendawan tiram yang orang dok hebohkan tu. Perusahaan yang semakin meningkat naik. Dengar cerita pengusaha-pengusaha cendawan ni mampu meraih pendapatan yang mampu mencecah 5 angka sebulan!!! RM12345.00 <--contoh la ni. Hebat!!! Jadi, setakat tengok kat TV je membuatkan aku tak puas hati. Jadi untuk memuaskan hati, aku berhajat nak mengikuti kursus ni sebab nampak tak la macam susah nak diusahakan sebab mak, nenek, isteri, adik-beradik, awek dan kita dan sesiapa sahaja boleh buat. Apa yang diperlukan sebidang tanah dan bangsal.

Aku pun mula mencari-cari mana tempat yang ada buat kursus. Aku jumpa la kat Internet dan berjumpalah dengan website ni. Chini Agro Enterprise Yaaaa..aku tak perlu keluar dari Negeri Pahang dan menghabiskan duit untuk pergi kursus kat tempat lain. Yuran pendaftaran yang perlu aku bayar adalah sebanyak RM250.00 untuk 2 hari. Aku bandingkan dengan tempat lain yang luar dari Pahang ialah RM350.00. Walaupun berbeza Rm100.00 tapi dari segi ekonomiknya tersangatlah menjimatkan. Dah la pulak tu, dekat je dengan tempat tinggal aku kat Pekan ni. Perjalanan memakan masa kurang dari 1 jam je. Aku bayar deposit RM20.00 untuk menempah tempat. Aku sentiasa berhubung dengan penganjur kursus iaitu Abg Lan. Dia ni la pemilik Chini Agro Enterprise ni. Aku war-warkan la kepada rakan-rakan taulan yang berminat nak pergi jugak kursus ni. Ada orang nak pergi iaitu Abg Mat, suami kekanda Liza. Selain tu, kakak Abg Mat pun turut serta kurus ni :-) Hahaha, dah jadi ala-ala duta dan promoter Chini Agro la pulak aku ni. Tepat hari kursus aku pun bertolak la dari Pekan ni tumpang Abg Mat ke Chini. Sampai ke Chini pertama kali dan mencari-cari tempat kursus akhirnya berjumpa la jugak.


Tiada ulasan: